Brug innovation til løbende forbedringer

Scroll
ned
Kunde
Blue Water Shipping
Projektet

Blue Water Shipping: Aktiver den entreprenante virksomhedsånd til mere systematisk innovation

Blue Water Shipping divisionen, Port Services er en af de store forretningsben i hele Blue Water Koncernen der servicerer internationale virksomheder især indenfor vindmølleproducenter. Port Service Ledelsen ønskede at sætte mere fokus på en mere struktureret og innovativ tilgang til innovationsprojekter uanset om det var små eller store innovationer.

Beskrivelse

Blue Water Shipping styrker Port Service Divisionen med fokus på innovation

Blue Water Shipping har mere end 40 år erfaring som logistikvirksomhed indenfor en bred vifte af transportydelser til internationale kunder med mere end +2.500 ansatte i hele koncernen.
Port Service Divisionen, en af de afgørende forretningsben i Blue Water shipping, tog initiativ til at hæve ambitionerne for divisionen ved at sætte et bredt fokus på innovations uanset om det var små inkrementelle forbedringer eller potentielt indførelse af nye teknologi. Ledelsen ønskede at engagere Innohow som en tidligere samarbejdspartner på andre projekter herunder Sikkerhedskultur og Innovationskultur, da Innohow havde indgående kendskab til organisationen og Innohows samarbejdsform passede til perfekt til medarbejderkulturen.

Målrettet innovationsressource og facilitator

Innohow fungerede som innovationskonsulent både procestovholder og sparringspartner for de enkelte managers i hver afdeling samt direktionsledelsen. Hver afdeling gennemgik en eller flere problemfokuserede innovationsprocesser, hvor udviklingspotentialer blev kortlagt og analyseres.
Innovationsprocessen tog hensyn til driften i en kompleks logistikvirksomhed. Bla. ved at lave field-research onsite på havnearealer, mapping af AS-IS arbejdsprocesser i kantineområder på havnen, side med i førerhuset under maskinkørsel for at logge og få medarbejderfeedback m.m. Innohow sørgede løbende for at dokumentere, afrapportere og visualisere løsninger digitalt eller som håndtegninger for at tage hensyn til at mange frontlinje medarbejdere er driftsfolk med en ikke-akademisk baggrund.

Assistere med protyper og validering

Undervejs blev løsninger til nye arbejdsprocesser eller services konkretiseret, forfinet, testet og implementeret i hver afdeling, inklusiv en stor medarbejderinvolvering, uanset om en arbejdsproces (Standard Operating Procedure) foregik i den enkelte afdeling eller kig på tværs af flere afdelinger. Dette sikrede at en ny forandring ikke kom som et chok eller mødte fór stor forandringsmodstand hos medarbejdere.
Eksempler på løsninger som Port Service Divisionen og Innohow gennemførte var f.eks.; definering af Standard Operating Procedures (SOP), onboardingplaner for nye medarbejdere eller ledere, design af forskellige Microsoft Power Apps til work order, intern fakturering m.m. som IT afdelingen efterfølgende eksekverede på, Udviklingsplakater for afdelinger, Kompetencematrix for afdelinger, Hand-over-template mellem skiftehold, fastlæggelse og implementering af nye workflows og roller i operationsdriften, kortlægning og optimering af IT processer mellem Blue Water og kunder, Strategisk Roadmap 2025 og lignende.

Konklusion

Port Service har synliggjort og realiseret en lang række forbedringspotentialer operativt og økonomisk såvel som strategisk ved at arbejde med en mere systematisk og innovativ tilgang til løbende forbedringer. Der er synliggjort et strategisk roadmap for de kommende år, hvert strategisk initiativ er forankret med ansvar, konkret realiseringsplan samt opfølgningsmetode.
I den enkelte driftsafdelinger er mange små forbedringer og optimeringer gennemført via dyb medarbejderinvolvering, validering af værdiskabelse via feedback-loops og med et skarpt fokus på hvad vil give effekt i praksis for de udførende folk. Mere end 10 Standard Operating Procedures er udarbejdet, de tværgående arbejdsprocesser er forbedret og afdelingslederne har samtidig fået hands-on erfaring i innovationsprocesser.

Få et indlbik

Billeder fra vores arbejde igennem årene sammen med Blue Water Shipping

Holdet

Søren Hejne Hansen
CEO
Matheus Tøttrup
Kommunikationskonsulent

Bliv en del af Innohow familien, hvis du vil lære mere om Innovation Processer Værktøjer Systemer Strategi

Over 3000 mennesker abonnerer på vores nyhedsbrev, hvor de modtager værktøjer, artikler og en række andre værdifulde ressourcer inden for innovation.

Andre cases

Hvor og hvordan starter man en innovationsrejse? Hvad puster liv i innovationen? Hvordan vedligeholdes den? Hvordan lykkedes vi med

Case for Alfa Laval

An Innovation Think Tank across Alfa Laval's global business unit

Case for ITW GSE

Fra R&D hverdag til innovationskultur

Case for Skamol

Styrket innovationsevne og kultur

Case for CombiTherm

DesignSprint gav innovative produktideer

Få succes med en innovationsdag. Hent whitepaper og se hvordan.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev kan du downloade dette whitepaper helt gratis.

Modtag vores gratis e-bog, Innovationschefens Håndbog 2.0, og få en masse gode værktøjer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.

Innohow anvender dine kontaktoplysninger, for at vi kan kontakte dig om vores ydelser. Du kan til enhver tid afmelde dig disse meddelelser. For at læse mere om vores privatpraksis, kan du læse vores privatpolitik.

Systemer

Hvilke IT-systemer eller værktøjer kan bedst understøtte Jeres innovationsprocesser?

Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.

Idea Management System:

Innovation Funnel:

Innovation Portfolio:

Kompetencer

Hvilke innovationskompetencer har I brug for, for at løfte jeres innovationsniveau?

Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.

Design Thinking Træning:

Design af Toolkits:

Innovatørens DNA træning:

Struktur

Hvilken organisering understøtter jeres ambitioner for innovation?

Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.

Beslutningsmatrix:

Innovations KPI:

Innovationspulje:

Adfærd

Hvordan udvikles de ønskede vaner og adfærd for innovation i en organisation?

Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.

Fra værdisæt til handling:

Rollebeskrivelse:

Barriere-Analyse:

Processer

Hvilke arbejdsprocesser for innovation skaber de ønskede resultater for jeres målsætninger?

Få den rigtige innovationsmodel med tilhørende værktøjer og bliv skarpere på hvilke innovationstyper I skal levere.

Innovationstyper:

Egen innovationsmodel:

Workflow:

Strategi

Hvad er den rigtige strategi, som løfter jeres innovationskapaciteter og innovationsniveau?

Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.

Egen innovationsstrategi:

Innovationsniveauer:

Innovationskultur: