Digitaliseringsstrategi i øjenhøjde

Scroll
ned
Kunde
Herning Vand
Projektet

Herning Vand: En involverende udviklingsrejse som på få måneder fastlagde en fremsynet og visuel ny digitaliseringsstrategi for hele virksomheden.

Digitalisering er et strategisk fokusområde for Herning Vand og man ønsker at være en af de digitale frontløbere iblandt forsyningsselskaber og skabe værdi for forbrugere, for virksomheder, for leverandører til forsyningsselskaber og for virksomheden selv. Ledelsen tog initiativ til at iværksætte en udviklingsrejse med stærk medarbejderinvolvering hvor en ny digitaliseringsstrategi skulle udvikles indenfor 3 måneder.

Beskrivelse

Øget digitalisering af et forsyningsselskab indenfor vand og spildevand

 

I den danske vandbranche har man tradition for at sikre høj vandkvalitet og vand til fremtiden. Digitaliseringspotentialerne er store og Herning Vand har altid været ambitiøse og turde at være first-mover og understøtte leverandører til vandsektorens behov for at markedsmodne nye teknologier. For at fastholde et højt digitalt ambitionsniveau valgte Herning Vand at gennemføre en innovationsproces med ledere og medarbejdere, der identificerer mål, ambitioner og digitaliseringspotentialer for den kommende årrække og bygge ovenpå det eksisterende digitaliserings niveau

Se nye teknologier og muligheder før begrænsninger

Den første fase gik med at kortlægge den nuværende digitaliseringsniveau, igangværende digitale tiltag og anskueliggørelse af digitalisringspotentialer samt en bruttoliste af potentielle leverandører og deres input til den fremtidige digitale udviklingsrejse.

Hurtigt prototype og feedback på digitaliseringsstrate

Fremfor at gennemføre en masse workshops, mange 1:1 interviews osv. så blev der gennemført en kort runde med sparringsmøder i ledergruppen á maksimalt 1,5 times tid for at tage hensyn til en meget driftsorienteret organisation. Den første skitse på en digitaliseringsstrategi blev hurtigt frembragt og trykprøver med medarbejderne, der over en kort periode kunne komme med indhold, give vurderinger og stille spørgsmål til alt muligt digitalt fokuseret. Hele processen var gennemsyret af en ”fail fast to learn fast” tankegang som blev taget rigtigt godt imod af alle i virksomheden.
I den sidste fase af innovationsprocessen kom Herning Vand grafiske samarbejdspartner med i udviklingsarbejdet og i samarbejde med Innohow blev der fremstillet en flot grafisk visuel digitaliseringsstrategi i storformat med ”digitaliserings-brikker” som kunne flyttes, skiftes ud eller nye kunne tilføjes. Efter 3 måneder var den nye visuelle digitaliseringsstrategi synlig i kantinen og implementeringsarbejdet med løbende 3 måneders opfølgninger i kantinen kunne begynde.

Konklusion

Herning Vands nye visuelle digitaliseringsstrategi var en homerun løsning der indfriede flere formål. Digitaliseringsstrategien blev et stærkt kommunikationsværktøj mellem ledelse og medarbejdere, det anviste et tydeligt digitalt roadmap for den kommende digitaliseringsrejse og det var tydeligt for alle, hvad der var prioriteret og med hvilke must-win-battles der skulle løbes efter.
Den involverende innovationsproces sørgede for at der på lanceringsdagen, hvor digitaliseringsstrategien blev præsenteret, så var mange medarbejdere allerede ombord i forandringsprocessen og de afgørende digitale ildsjæle, havde allerede taget ejerskab i det forestående implementeringsarbejde.
I det videre arbejde blev Herning Vand indstillet til Dansk Industri Digitaliseringspris iblandt 20 andre danske virksomheder og som den eneste offentligt ejet virksomhed.

Få et indlbik

En visuel præsentation af vores strategidag hos Herning Vand.

Holdet

Søren Hejne Hansen
CEO
Matheus Tøttrup
Kommunikationskonsulent

Bliv en del af Innohow familien, hvis du vil lære mere om Innovation Processer Værktøjer Systemer Strategi

Over 3000 mennesker abonnerer på vores nyhedsbrev, hvor de modtager værktøjer, artikler og en række andre værdifulde ressourcer inden for innovation.

Andre cases

Hvor og hvordan starter man en innovationsrejse? Hvad puster liv i innovationen? Hvordan vedligeholdes den? Hvordan lykkedes vi med

Case for Alfa Laval

An Innovation Think Tank across Alfa Laval's global business unit

Case for Blue Water Shipping

Brug innovation til løbende forbedringer

Case for ITW GSE

Fra R&D hverdag til innovationskultur

Case for Skamol

Styrket innovationsevne og kultur

Få succes med en innovationsdag. Hent whitepaper og se hvordan.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev kan du downloade dette whitepaper helt gratis.

Modtag vores gratis e-bog, Innovationschefens Håndbog 2.0, og få en masse gode værktøjer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.

Innohow anvender dine kontaktoplysninger, for at vi kan kontakte dig om vores ydelser. Du kan til enhver tid afmelde dig disse meddelelser. For at læse mere om vores privatpraksis, kan du læse vores privatpolitik.

Systemer

Hvilke IT-systemer eller værktøjer kan bedst understøtte Jeres innovationsprocesser?

Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.

Idea Management System:

Innovation Funnel:

Innovation Portfolio:

Kompetencer

Hvilke innovationskompetencer har I brug for, for at løfte jeres innovationsniveau?

Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.

Design Thinking Træning:

Design af Toolkits:

Innovatørens DNA træning:

Struktur

Hvilken organisering understøtter jeres ambitioner for innovation?

Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.

Beslutningsmatrix:

Innovations KPI:

Innovationspulje:

Adfærd

Hvordan udvikles de ønskede vaner og adfærd for innovation i en organisation?

Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.

Fra værdisæt til handling:

Rollebeskrivelse:

Barriere-Analyse:

Processer

Hvilke arbejdsprocesser for innovation skaber de ønskede resultater for jeres målsætninger?

Få den rigtige innovationsmodel med tilhørende værktøjer og bliv skarpere på hvilke innovationstyper I skal levere.

Innovationstyper:

Egen innovationsmodel:

Workflow:

Strategi

Hvad er den rigtige strategi, som løfter jeres innovationskapaciteter og innovationsniveau?

Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.

Egen innovationsstrategi:

Innovationsniveauer:

Innovationskultur: