Hjem » Artikler » Er et eksperiment bedre end en ekspert?

Er et eksperiment bedre end en ekspert?

Er et eksperiment bedre end en ekspert?

Vejen til en innovation indebærer ofte brug af eksperimenter og brug af eksperter. Men hvornår giver det eller det andet mest værdi i innovationsprocessen?

Skrevet af:

Del artiklen
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Få flere år siden, var jeg på besøg hos en af Velux koncernens fabrikker i Vestjylland. Anledningen for mit besøg var en samtale med nogle udviklingsfolk, der ønskede at skabe en mere kreative og inspirerende atmosfære i deres udviklingsafdeling, især med fokus på de tidligere faser af innovationsprocessen.

Undervejs i min rundtur af lokalerne bemærkede jeg især et citat, der hæng på en væg:

“Et eksperiment er bedre end 1.000 eksperter”

Dette citat har jeg ikke glemt siden. Jeg spurgte selvfølgelig indtil, hvor det kom fra, hvortil en af udviklingsfolkene svarede promte. “Det er et citat fra vores grundlægger Villum Kahn Rasmussen.” Jeg spurgte yderligere ind til dette, for at forstå hvor rodfæstet dette mantra var i organisationen og det blev hurtigt tydeligt – AT DET VAR DET. 

Samtidig stod det umiddelbart klart for udviklingsfolkene, at dette mantra var vigtigt at få tænkt ind i løsningen af den opgave, som de havde bedt mig om at hjælpe dem med. Dette førte bla. til, at udviklingsfolkene identificerede flere ordsprog og udtalelser, der kunne bruges til at iscenesætte og synliggøre det fundament, som det nye kreative rum skulle bygge på.

Sammenligning mellem eksperimenter og eksperter

Nu vover jeg pelsen… 

Disclamer alert. Selvfølgelig er det særlige forhold eller omstændigheder der kan gøre sig gældende, når man står og skal vurdere. Skal vi eksperimentere eller skal vi have fat i eksperterne (interne eller eksterne)?

En måde at sammenligne de 2 tilgange kunne være som følgende:

eksperiment_vs_ekspert

Hvad så i forhold til en innovationsproces?

Grundlæggende så kan man ikke undvære eksperimenter i en innovationsproces. Der skal flere eksperimenter til og karakteren af et eksperiment ændrer sig afhængig af, hvorhenne i en innovationsproces man er.

 

eksperiment_vs_ekspert_fig_870x740

Vi kan måske undvære eller reducere brugen af eksperter i en innovationsproces, men vi kan ikke undvære eksperimenter. 

Ulempen ved et ekspertudsagn eller ekspertråd er, at det ofte bygger på personens erfaringsmæssige historik eller holdninger. Et eksperiments output er ofte data som er ubehandlet og kan efterprøves ved at gentage eksperimentet igen og igen. Ved at spørge forskellige eksperter, så er min oplevelse, at man ikke altid kan regne med at få de samme svar igen og igen…

The Power of Experimentations

Har du lyst til at læse mere om, hvorfor eksperimenter kan være ENORM VÆRDIFULD, så er her links til 2 gode artikler, der belyser emnet og uddybe, hvorfor en eksperimentel tilgang er værdifuld for en organisation.

Begge artikler tager udgangspunkt i research og forskning af professor Stefan Thomke, Harward Business Schools og hans spændende bog: “Experimentation Works” – The Surprising Power of Business Experiments. 

Artikel 1

Building a Culture of Experimentation

Harvard Business Review, Mart-April 2020, Stefan Thomke

Er du mere til at se en video, så se denne keynote præsentation med Stefan Thomke.

Er du inspireret nu? Det håber jeg, og at denne artikel giver dig og din organisation modet til at kaste jer ud i en mere eksperimentel tiltag til innovation. 

God fornøjelse med jeres eksperimenter – Søren Hejne Hansen, CEO Innohow

Er du interesseret i at vide mere så endelig kontakt os

Har du spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte os på telefon eller mail. Vi står klar til at hjælpe.

Flere indlæg fra samme kategori

- december 2019

Kan man måle innovation

Måling af innovation kan gøres på flere måder. Læs her om de 5 innovationsniveauer og få inspiration til at måle innovation i din virksomhed Læs indlægget
- november 2019

Effekten af visuelle strategier

Succesfulde strategier er afhængige af medarbejdernes vilje og evner til at realisere dem. Derfor bør en strategi oversættes til et sprog, som skaber forståelse: ... Læs indlægget
- december 2019

Innovation vs. kreativitet

På baggrund af vores erfaringer med forvekslingen, mellem begreberne ’innovation’ og ’kreativitet’, har vi lavet en infoposter, der belyser forskelle og sammenhænge Læs indlægget
- december 2019

Effekten af visuelle strategier

Visuel fremstilling af en strategi, uanset om det handler om innovation, vækst eller digitalisering, kan være en rigtig godt værktøj. Både til kommunikation, udru... Læs indlægget