Innohows forståelse af idé vs. koncept

Idéer er kendetegnet ved:

  1. At være mere en god indikation/fornemmelse end noget konkret.
  2. At have et bredt løsningsrum for at løse et givent problem eller udnytte en mulighed.
  3. At være for ukonkret til at kunne omsættes direkte til nye produkter og services.

Koncepter er kendetegnet ved:

  1. At være et meget konkret bud på en løsning, hvor det er tydeligt at fornemme, hvordan den skal realiseres.
  2. At have et meget fokuseret løsningsrum, som er baseret på fin-tuning, indsigter og kvalificering. Dvs. det er mere i detaljerne der kan justeres.
  3. At være meget mere låst på, hvordan konceptet løser en bestemt opgave og derved være mere sårbar overfor modstand end en idé.

Som antydet her, så er idéer mere udefinerede i deres form, hvilket kan være en fordel. Når man er i en tidlig fase i innovationsprocessen og skal spore sig ind på hvilken tilgang man vil have til en given problemstilling/mulighed. Med tilgang mener vi det værdiforslag (eng: value proposition), som idéen gerne skal indfri overfor modtageren. Eksempelvis: skabe større kundeloyalitet (problemstilling) ved at skabe et loyalitetsprogram (værdiforslag). I eksemplet har vi en klar retning for, hvordan vores løsning skal se ud, men ikke noget der konkret kan omsættes til et produkt eller en service.

Koncepter er derimod langt mere definerede i deres form, men kræver også at man har brugt længere tid på at kvalificere, validere og anskueliggøre det, for at være værdifulde. Koncepter er langt mere forankret på en konkret brugssituation og udemærker sig derfor bedst til tests og feedback fra eksterne end en idé gør.

Konklusion. Undgå at kludre rundt i begreberne.

Når vi i en organisation taler om hvordan vi definerer en idé og et koncept, så ender snakken ofte ved diskussion om ‘hønen og ægget’.

Denne artikel vil ikke være et dybdegående diskussion af teorier om idéer og koncepter, men i stedet give dig et praktisk udgangspunkt for begreberne, som du kan omsætte til bedre innovation i jeres organisation.