Vejen til en innovation indebærer ofte brug af eksperter og eksperimenter. Men hvornår giver det ene eller det andet mest værdi i innovationsprocessen?

For flere år siden, var jeg på besøg hos en af Velux koncernens fabrikker i Vestjylland. Anledningen for mit besøg var en samtale med nogle udviklingsfolk, der ønskede at skabe en mere kreativ og inspirerende atmosfære i deres udviklingsafdeling, især med fokus på de tidligere faser af innovationsprocessen.

Undervejs i min rundtur af lokalerne bemærkede jeg især et citat, der hæng på en væg:

“Et eksperiment er bedre end 1.000 eksperter”

Dette citat har jeg ikke glemt siden. Jeg spurgte selvfølgelig indtil, hvor det kom fra, hvortil en af udviklingsfolkene svarede promte: “Det er et citat fra vores grundlægger Villum Kahn Rasmussen.” Jeg spurgte yderligere ind til dette, for at forstå hvor rodfæstet dette mantra var i organisationen og det blev hurtigt tydeligt – AT DET VAR DET.

Samtidig stod det umiddelbart klart for udviklingsfolkene, at dette mantra var vigtigt at få tænkt ind i løsningen af den opgave, som de havde bedt mig om at hjælpe dem med. Dette førte bl.a. til, at udviklingsfolkene identificerede flere ordsprog og udtalelser, der kunne bruges til at iscenesætte og synliggøre det fundament, som det nye kreative rum skulle bygge på.

Sammenligning mellem eksperimenter og eksperter​

Nu vover jeg pelsen…

Disclamer alert. Selvfølgelig er der særlige forhold eller omstændigheder der kan gøre sig gældende, når du skal vurdere om det er et  eksperiment eller en ekspert (internt/ekstern) du har brug for. Vi har alligevel tilladt os at give et bud på en sammenligning af de to tilgange:

 

Hvad så i forhold til en innovationsproces?​

Grundlæggende så kan man ikke undvære eksperimenter i en innovationsproces. Der skal flere eksperimenter til og karakteren af et eksperiment ændrer sig afhængig af, hvor i innovationsprocessen man er.

Vi kan måske undvære eller reducere brugen af eksperter i en innovationsproces, men vi kan ikke undvære eksperimenter.

Ulempen ved et ekspertudsagn eller ekspertråd er, at det ofte bygger på personens erfaringsmæssige historik eller holdninger. Et eksperiments output er ofte data som er ubehandlet og kan efterprøves ved at gentage eksperimentet igen og igen. Ved at spørge forskellige eksperter, så er min oplevelse, at man ikke altid kan regne med at få de samme svar igen og igen…

The Power of Experimentations

Har du lyst til at læse mere om, hvorfor eksperimenter kan være ENORMT VÆRDIFULDE, så får du her to gode artikler, hvori du kan lære meget mere om eksperimenter og hvorfor en eksperimentel tilgang er værdifuld for en organisation.

Begge artikler tager udgangspunkt i research og forskning af professor Stefan Thomke, Harward Business Schools og hans spændende bog: “Experimentation Works” – The Surprising Power of Business Experiments.

Artikel 1

Building a Culture of Experimentation

Harvard Business Review, Mart-April 2020, Stefan Thomke
Er du mere til at se en video? Så får du her en ultrakort introduktion til eksperimenter af the man himself; Stefan Thomke.

Er du inspireret nu? Det håber jeg. Forhåbentligt har denne artikel givet dig og din organisation modet til at kaste jer ud i en mere eksperimentel tilgang til innovation.

God fornøjelse med jeres eksperimenter – Søren Hejne Hansen, CEO Innohow

Er du interesseret i andre spændende artikler omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/