Hvordan bryder man med den komfortable løsning?
En af de største faktorer, der leder til, at virksomheder mister evnen til at forblive relevante i ‘forretningsgamet’, er, at virksomheder bliver for komfortable med dét, der gav dem succes i første omgang. Man ender med at takle nye problemer og tendenser med de samme tilgange og metoder, som historisk set har virket. Udfordringer opstår, når virksomheder prøver at løse en opgave eller et problem, som er så anderledes, at virksomhedens vante løsningsmetoder ikke dur!
.. Så hvorfor er det, at så mange virksomheder efter et par år, ikke formår at forny måden, hvorved man løser nye ukendte opgaver og problemer på?
En del af svaret findes i måden, vores kreative evne i hjernen er skruet sammen på, og hvordan vi har trænet hjernen gennem hele vores skole- og uddannelsestid til at løse meget specifikke problemer; “2+2 = 4”, “Hvem var Danmarks Konge under 2. Verdenskrig?”, etc.
Ifølge psykolog og neurolog med speciale i kreativitet, Anna Abraham, er vi stærkt styret af vores ukreative tilstand i hjernen, som kræver minimal tankekraft at aktivere og som er god til at løse genkendelige opgaver. Hun mener, at vi skal blive meget bedre til at aktivere den kreative del af hjernen, da det er den, der tillader os at udforske problemer fra helt nye vinkler.
Hun beskriver forskellen mellem den ukreative og kreative tilstand i hjernen således:
“[…]and so the uncreative mode involves walking firmly along the “path of least resistance” through the black-and-white zone of the expected, the obvious, the accurate or the efficient.
“Whereas the creative mode involves turning away from the path of least resistance and venturing into the briars so to speak in an effort to forge a new path through the gray zone of the unexpected, the vague, the misleading or the unknown.”