Kreativitet bygger på motivation, kreativ tænkning og ekspertise, og det er det første step i innovation. Her dykker vi ned i kreativitetens tre grundelementer, så I kan lægge et godt fundament for innovationen i jeres organisation.
Kreativitetens 3 faktorer
Kreativitet kan være en svær størrelse, for hvad er det egentligt? Er det muligt at gøre noget aktivt som leder eller medarbejder i en organisation for at skabe gode vilkår og rammer for at innovation opstår, kreativiten blomstre og ideerne vælter frem? Det korte svar er… JA!
En af de førende forskere i kreativitetens verden er Teresa M. Amabile, psykolog og professor, der i mange år har forsket, undersøgt og formidlet forskningsresultater baseret på casestudier i virksomheder.
I en af hendes meget anerkendte værker fra 1996 ”Creativity in Context” udfolder hun 3 helt centrale faktorer for kreativitet hos individet; ekspertise, motivation og kreativ tænkning. Det er faktorer som især ledere og til dels også kollegaer i en organisation har stor indflydelse på – på både godt og ondt.
Ekspertise er noget vi opnår igennem det arbejde vi udfører, de opgaver vi løser eller den viden vi tilegner os igennem livet – både på arbejde og privat.
Kreativ tænkning er kompetencer, som vi er opmærksomme på at træne og udvikle. F.eks. ved gentagende gange at bruge forskellige ideudviklingsteknikker, at turde udfordre problemet igen og igen, at stille krav til os selv og ved ikke kun at gå efter den umiddelbare og ofte lette løsning, som vi først kommer i tanke om.
Motivation er den nok mest afgørende faktorer for os som individer. Vores motivation er tæt forbundet med vores passion og oprigtige interesse i at ”knække” problemet og om vi føler, at det er meningsfyldt at arbejde med problemstillingen eller, at vi ser et højere formål med at finde løsninger. Det drejer sig om vores ”indre motivation” og dette bliver endnu tydeligere, hvis det er en svær problemstilling, vi står overfor, eller vi skal finde nye løsninger for 10. gang – dvs. at der er et problemområde, en produktkategori eller et forretningsområde, som vi har arbejdet med over flere måneder eller år.
Nysgerrig? Du kan læse mere om kreativitet her: https://hbr.org/1998/09/how-to-kill-creativity
Har vi slået vores kreative evner ihjel?
En anden førende forsker i kreativitet er Sir Ken Robinson, professor, og passioneret fortaler og foredragsholder. I en af de mest sete TEDTalks igennem tiderne fra 2006 ”Do schools kills creativity”, giver Sir Ken Robinson en glimrende indblik i, hvorfor vi som voksne har svært ved at være kreative.
En central pointe er, at vi igennem vores uddannelsesliv, helt fra folkeskolens begyndelse, bliver aflært at være kreative, og derimod uddannet i at bruge vores mere rationelle og logiske tænkende del af hjernen.
Hvis vi ser på hvordan vi uddanner og udvikler vores medarbejdere i en organisation, så må vi nok tilstå, at denne tilgang til læring har fulgt med os ind i arbejdslivet. Vi har en tendens til at holde os til de sikre og velkalkulerede beslutninger med minimal risiko – dette til trods for et øget fokus på organisationernes innovationsevner og innovationsperformance.