De 10 innovationstyper

Innovation fejler ofte. Det behøver det ikke, og det burde det ikke. Det er sjældent at innovationen fejler på grund af manglende kreativitet, det er nærmere et spørgsmål om manglende disciplin. Den sikreste vej til at fejle er et ensidigt fokus på produktinnovation, succesfulde innovatører fokuser derimod på mange forskellige typer af innovation. Du kan bryde innovationen ned i delelementer og analysere den, når du gør dette vil du lære hvorfor mange fejler og kun få lykkedes. Innovation kan bygges op systematisk, ved at gøre dette øges din chance for succes markant. Det er her de 10 typer af innovation kommer ind i billedet.

I denne artikel vil vi give dig en kort introduktion til de 10 typer af innovation. Modellen er baseret på en lignende model fra bogen “10 Types of Innovation” af Larry Keeley m.fl., som vi stærkt kan anbefale at læse, for dem der skulle blive nysgerrige efter mere.

 

De 10 typer af innovation kan inddeles i tre kategorier, der overordnet set handler om jeres forretning, jeres produkt og jeres kunder. Først giver vi dig en introduktion til de fire typer af innovation, som fokuser på forretningen:

1. Forretningsmodel

Måden hvorpå din forretning tjener penge. Denne type innovation udfordrer ofte en industris status-quo-antagelser på ting som fx udbud, prissætning og måden at drive forretning på. Eksempler kunne være: premium priser, abonnementer, totalløsninger, auktioner mm.

2. Netværk

Samarbejdspartnere, underleverandører,  kunder og kollegaer. Ingen virksomhed er uafhængige af andres kundskab og de bedste innovative virksomheder er gode til at få de bedste ud af deres egne styrker samtidigt med at de gør bevidst brug af det andre kan tilbyde. Eksempler kunne være: forskningssamarbejder med universiteter, joint-venture udvikling, franchising m.fl.

3. Struktur

Organiseringen af virksomhedens aktiver, så de kan skabe værdi – alt fra skabelsen af afdelinger, til træning af personalet og rekrutteringsprogrammer. Eksempler herpå kunne være: incitamentssystemer, efteruddannelse eller unikke arbejdsteams.

4. Processer

Aktiviteter og handlinger som gør jer i stand til at udvikle og genskabe successer med innovationen. De er ofte skræddersyede til jeres organisation og svære at gøre efter. Eksempler kunne være: sprint-metodikker, analyser af markeds- eller kundeindsigter, patenterede metoder, proces-standardisering m.fl.

Her får du en introduktion til de to typer af innovation, hvor fokusset ligger på selve produktet.

5. Produktperformance

Måden hvorpå dit produkt adskiller sig fra konkurrenter i funktion og form. Det kan både være som NPD (new product development) eller som updates og line-extensions af eksisterende produkter. Eksempler herpå kunne være: simplificerede løsninger, mere bæredygtige materialer, større grad af tilpasningsmuligheder osv.

6. Produktsystem

Er alle de systemer og ekstra produkter der omgiver kerneproduktet og binder det hele sammen i et mere robust værditilbud for kunderne. Når det gælder innovation, handler det særligt om at opbygge økosystemer der fænger og forundre kunderne, samtidig med at forsvare sig mod konkurrenterne. Eksempler kunne være: produkt-bundles, hvor flere produkter og services slås sammen i én indpakning eller platforme der kan åbne op for at andre spillere vil sælge gennem dine kanaler og dermed trække flere potentielle købere ind.

De sidste fire typer af innovation, har kunderne i fokus, disse er:

7. Service

Måden hvorpå du støtter og forstærker værdien af dine produkter. Servicefokuserede innovationer handler om at gøre produkter lettere at afprøve, bruge og nyde, og skaber dermed en bedre brugerrejse. Eksempler på innovationer kunne være: forbedringer, vedligeholdelsesplaner, kundesupport, uddannelser, garantier mm.

8. Kanaler

Alle de måder du leverer dine produkter til kunderne. Innovation på dette område handler især om at udfordre de etablerede og traditionelle kanaler og udbygge eller ændrer dem. Målet er at skabe en model, hvor der er meget synergi mellem kanalerne og hvor kunden kan købe det de vil, når de vil. Innovationseksempler kunne være: Flagship-butikker, pop-up events, direkte salg udenom butikker etc.

9. Brand

Dækker over måden din virksomhed repræsenterer dine værditilbud og forretning. Innovationer indenfor brandkategorien har til formål at styrke genkendeligheden og loyaliteten når kunden skal købe i jeres kategori. Der er skrevet et hav at bøger om emnet, men et par eksempler kunne være: produkt-extensions under samme brand, en stærk profil som særligt idérig, bæredygtig etc. Det kan også være branding på unikke komponenter, som er særligt unikke og eftertragtede.

10. Kundeengagement

Handler om hvordan du skaber tiltalende interaktioner med dine kunder. Her gælder det om at få en forståelse af kundens inderligste forhåbninger og derigennem skabe meningsfulde relationer mellem dig og dine kunder; at skabe mindelsesværdige og glædelige oplevelser. Eksempler på innovationer kunne være; mere uformel, direkte kommunikation på fx sociale medier (kommentering, broadcasting mm.); særlig indpakning af dine produkter der giver et unikt førstehåndsindtryk og en anderledes oplevelse end en traditionel udpakning.

Fælles for de 10 typer er, at de skaber den højeste værdi når de kombineres med hinanden.  Men ofte ser vi, at vores kunder kun fokusere på enkelte af ovenstående kategorier ad gangen, eller man arbejder på flere af dem, men i forskellige afdelinger, som ikke taler nok sammen.  Ofte ser vi også en overvejende tendens til primært at fokusere på produktinnovation. Dette er ærgerligt, da statistikken viser, at det langt fra er produktfokuserede innovationer, som skaber den største værdi. Det er derimod de forretnings- og kundefokuserede innovationstyper som er mest værdiskabende, hvilket fremgår af nedenstående graf.

 

 

Den første graf tegner et tydeligt billede af det typiske fokus på produkter og produktsystemer, hvorimod den anden graf tegner et noget andet billede, når man taler værdiskabelse for din virksomhed.  Det er ikke fordi man ikke skal innovere på produktet – det er trods alt det der skal drive størstedelen af salget for mange virksomheder.

Problemet ved udelukkende at fokusere på produkter er, at de er forholdsvis lette for andre at kopiere. Det bliver derimod svære at kopiere jeres produkt, hvis i kombinere produktinnovationer med andre innovationstyper. I kunne eksempelvis bygge et nyt serviceled på, sælge produktet på en anden måde (ny forretningsmodel) eller understøtte jeres produkt med en hel unik brugeroplevelse – så er det pludselig en hel anden sag at kopiere jer.

Så husk det nu – innovation er ikke bare produkter! 

Der er et helt økosystem af knapper, som du kan skrue på, for at sikre at din innovation skaber mere værdi og at I står stærkere overfor konkurrenterne. Tænk på Netflix, som har ændret måden hvorpå vi ser film (forretningsmodelsinnovation) eller Nike, som har introduceret træningsapps (produktsysteminnovation). Disse virksomheder fokusere ikke kun på produktinnovationer, og det bør du heller ikke.

Er du interesseret i mere spændende viden omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/