Kampen om innovationsfokus
Alle afdelinger i en organisationer har forskellige syn på innovation og hvilken slags innovation er den rigtige. Dette kan skabe en slagmark om innovationslederskabet, de der til knyttede ressourcer og hvilken type innovation der skal prioriteres. For hvilken slags innovation er vigtigst?
Innovationsfokus er tit omskiftelig i en organisation
”En sejr har mange fædre, mens nederlaget er forældreløst”, et citat tilskrevet John F. Kennedy.
Dette gælder også innovation. Alle afdelinger i en organisation vil gerne have succes med innovation. Klart nok! Hvem vil ikke det?
Men ofte så opstår der en slåskamp om ressourcer, skift mellem kort vs. langsigtet innovation, eller også udfordres alle afdelinger af skiftende strategisk fokus fra topledelsen. Og når så innovation af eller anden grund ikke lykkes som planlagt, så vil ingen tage ansvar for nederlaget – det bliver forældreløst – og dermed mister organisationen også yderst værdifuld læring! Og så gentages de samme fejl om og om igen – desværre.

Hvorfor opstår innovationskampen mellem afdelinger?
Hver afdeling i en organisation har sit egen daglig driftsfokus og der kan være forskel på, hvordan en afdeling opererer afhængig af branche og virksomhedens forretningsfokus.
Et typisk adfærd, som vi i Innohow oplever, er, at hver afdeling har sin egen selvforståelse af sin rolle i forhold til innovation, som ikke altid stemmer overens med andre afdelinger syn på den pågældende afdelingens innovationsrolle. Og når dette gælder på tværs af alle afdelinger – så er forvirringen total og innovationskulturen lider et knæk.
En måde at forstå, hvilket innovationsfokus, der driver enafdeling, er at på se afdelingens time-to-market perspektiv.

Time-to-market fokus hænger meget sammen med Innovationsfokusset i den enkelte afdeling og er i høj grad med til at påvirke og styre hvordan den enkelte afdeling ser sit operative fokus og dermed prioritering af egne ressourcer i forhold til innovation.
Eksempelvis så vil en teknologiafdeling og en salgsafdeling ofte tale forbi hinanden af den enkle årsag, at teknologiafdelingen arbejder med projekter og udvikling, der tit ligger +1 år forud for nutiden, og salgsafdelingen måles på salg til kunderne her og nu.
Når organisationer oplever, at afdelinger taler forbi hinanden, når snakken falder på innovation, så anbefaler jeg ofte, at man stopper op og drøfter i organisationen, hvilken / hvilke type(r) af innovation, man reelt er interesseret i at forfølge og derefter prioriterer, hvor stor en indsats og dermed ressourcer og økonomi, der skal ligges i hver type af innovation.
4 typer af innovation
Forfatter og Keynote speaker Greg Satell model fra bogen ”Mapping Innovation” giver en rigtig god opstiling af forskellige innovationstyper og er et godt værktøj til at prioritere innovationsindsatsen i en organisation og hvilken type innovation man vil investerer i.

Prøv at bruge modellen til at få identificeret hvilken / hvilke type(r) af innovation, I ønsker at sætte fokus på i jeres organisation.
God fornøjelse.