Hjem » Artikler » Kampen om innovationsfokus

Kampen om innovationsfokus

Kampen om innovationsfokus

Hvorfor afdelinger ofte ser på innovationsagendaen meget forskelligt

Skrevet af:

Del artiklen

Hvorfor skal du læse denne artikel?

Alle afdelinger i en organisationer har forskellige syn på innovation og hvilken slags innovation er den rigtige. Dette kan skabe en slagmark om innovationslederskabet, de dertil knyttede ressourcer og hvilken type innovation der skal prioriteres. For hvilken slags innovation er vigtigst? Her får du et bud.

Innovationsfokus er tit omskiftelig i en organisation

En sejr har mange fædre, mens nederlaget er forældreløst”, et citat tilskrevet John F. Kennedy.

Dette gælder også innovation. Alle afdelinger i en organisation vil gerne have succes med innovation. Klart nok! Hvem vil ikke det? 

Men ofte så opstår der en slåskamp om ressourcer, skift mellem kort vs. langsigtet innovation, eller også udfordres alle afdelinger af skiftende strategisk fokus fra topledelsen. Og når så innovation af eller anden grund ikke lykkes som planlagt, så vil ingen tage ansvar for nederlaget – det bliver forældreløst – og dermed mister organisationen også yderst værdifuld læring! Og så gentages de samme fejl om og om igen – desværre.

Hvorfor opstår innovationskampen mellem afdelinger?

Hver afdeling i en organisation har sit egen daglig driftsfokus og der kan være forskel på, hvordan en afdeling opererer afhængig af branche og virksomhedens forretningsfokus. 

Et typisk adfærd, som vi i Innohow oplever, er, at hver afdeling har sin egen selvforståelse af sin rolle i forhold til innovation, som ikke altid stemmer overens med andre afdelinger syn på den pågældende afdelingens innovationsrolle. Og når dette gælder på tværs af alle afdelinger – så er forvirringen total og innovationskulturen lider et knæk.

En måde at forstå, hvilket innovationsfokus, der driver en afdeling, er at på se afdelingens time-to-market perspektiv.

Time-to-market og innovationsfokus

Time-to-market fokus hænger meget sammen med Innovationsfokusset i den enkelte afdeling. Er ens primære opgave at skabe her-og-nu forskelle for kunden eller på sigt at skabe en større værdi? Dette er i høj grad med til at påvirke og styre hvordan den enkelte afdeling ser på sit fokus og dermed, hvordan de prioritere af egne ressourcer i forhold til innovation.

Eksempelvis så vil en teknologiafdeling og en salgsafdeling ofte tale forbi hinanden af den enkle årsag, at teknologiafdelingen arbejder med projekter og udvikling, der tit ligger +1 år forud for nutiden, og salgsafdelingen måles på salg til kunderne her og nu. 

Når organisationer oplever, at afdelinger taler forbi hinanden om innovation, så anbefaler vi ofte, at man stopper op og drøfter i organisationen, hvilken / hvilke type(r) af innovation, man reelt er interesseret i at forfølge. Dette leder til en samtale om hvilken type innovation der skal prioriteres, hvor stor en indsats og dermed ressourcer og økonomi, der skal ligges i hver type af innovation; Skal vi opfinde den næste nye teknologiske løsning, som vi først nu er begyndt at kunne forestille os (langt fokus)? Skal vi ud med en løsning før vores konkurrenter kommer med deres version af det seneste nye, hotte (kort fokus)? Skal vi adaptere en løsning fra en anden industri i vores (mellemlangt fokus)? osv.

Man kan sagtens få det bedste af begge verdner, men det forudsætter at man tager de vigtige samtaler nævnt ovenfor, så man har afstemt en forventning omkring prioriteringen af innovationsprojekter og de forventede ressourcer og tid der skal dedikeres til disse. 

Er man helt på bar bund i forhold til hvor man skal starte, kan man evt bruge nedenstående model til at løbe samtalen an. Den siger både noget om, hvor man bør starte og hvilken slags innovation man har med at gøre: 

 

Måden man bruger modellen på, er centeret omkring at besvare de to spørgsmål; hvor godt forstår vi udfordringen? Hvor god er vores viden om feltet?

Typen af innovation man arbejder med, er med til at diktere, hvilken form for innovationsarbejde er påkrævet

  • Basis research: Meget klassisk, bredt akademisk research arbejde. Typisk i form af et akademisk samarbejde eller via en større research division
  • Banebrydende innovation: Ofte kendetegnet ved at finde løsninger på et område med viden fra et helt andet – kombineret på en ny måde.  Ofte er arbejdet udført af meget uafhængige enheder, som har frit spil til at jagte en løsning på et problem. 
  • Forbedrende innovation: Den konstante udvikling af de nuværende løsninger til næste version. Typisk forvaltet af meget traditionelle udviklingsafdelinger og processer. 
  • Disruptiv innovation:  en innovationsform, hvor man forsøger at skabe en løsning, som ændrer forudsætningen for et helt forretningsområde. Ofte vil denne type innovationsarbejde være forvaltet som et innovations lab eller en satelit enhed, hvis formål er at se på enten hovedorganisationens primære forretning, og hvordan den kan disruptes, eller lede efter nye forretningsområder, som hovedorganisationen kunne bevæge sig ind på. 

Så hvad har vi lært?

  1. Kampen mellem afdelinger om innovationsfokusset handler ofte om et time-to-market perspektiv
  2. For at komme problemstillingen til livs, er det uhyr vigtigt at man tager en diskussion om, hvilke type(r) af innovation man vil forfølge

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Er du interesseret i at vide mere så endelig kontakt os

Har du spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte os på telefon eller mail. Vi står klar til at hjælpe.

Flere indlæg fra samme kategori

- december 2019

Kan man måle innovation

Måling af innovation kan gøres på flere måder. Læs her om de 5 innovationsniveauer og få inspiration til at måle innovation i din virksomhed Læs indlægget
- december 2019

Når innovationsinitiativer falder til jorden

Et innovationsinitiativ falder ofte til jorden fordi det ikke matcher organisationen. Vi viser dig her et dialogværktøj til hvordan du kan få en dybere vurdering ... Læs indlægget
- november 2019

Grøn Zone – slip idéerne fri!

Sådan kommer du i gang med at generere mange idéer Læs indlægget
- december 2020

Er et eksperiment bedre end en ekspert?

Vejen til en innovation indebærer ofte brug af eksperimenter og brug af eksperter. Men hvornår giver det ene eller det andet mest værdi i innovationsprocessen? De... Læs indlægget
Premium
16.000 kr./md

6 mdr. binding ved førstegangskøb

eller
Plus
11.000 kr./md

6 mdr. binding ved førstegangskøb

eller