Kan man lave en Design Thinking Proces i metaverset?

Skrevet af Rasmus Eriksen

Skrevet af Rasmus Eriksen

Metaverset er en ny teknologi, som er i en rivende udvikling. Det bliver allerede brugt i dag ved blandt andet offshore arbejde, hvor fysiske rammer kan være en udfordring. Det er dog begrænset, hvor meget metaverset bliver brugt til de mere kreative arbejdsopgaver, som involverer brugerinddragelse og idégenerering, som eksempelvis en Design Thinking proces.

Som praktikant ved Innohow har jeg skrevet et bachelorprojekt om netop dette. I denne artikel vil vi se nærmere på resultaterne.

Hvad er metaverset?

Metaverset er en tredimensionel digital verden, hvor man træder ind i en computer-genereret simulering, som man kan interagere med på en måde, der føles virkelig. Denne digitale verden tillader personer at have en mere virkelighedstro oplevelse online, som både kan være for virksomheder og privatpersoner.

Allerede nu ser man metaverset blive brugt til dating, oplæring af læger eller onboarding af nye ansatte. Potentialet for metaverset er stort og med mulighed for at afløse internettet, som vi kender det i dag.

Link: Explainer: What is the ‘metaverse’? – YouTube

Som person træder man ind i metaverset ved brug af et VR-headset og to controllere. På billedet til højre kan du se vores konsulent Rasmus Lang Eriksen benytte metaverset.

Hvordan kunne en Design Thinking proces se ud i metaverset?

I undersøgelsen af netop dette er der udarbejdet en prototype på en Design Thinking proces i metaverset. I designet af prototyperne er der lagt vægt på, at forsimple metaverset og kun bygge de mest essentielle elementer. Dette er gjort ifølge Lean Startup metoden, for at skabe validated learnings, med så få ressourcer som muligt.

Ud fra test af denne prototype kan der defineres fire elementer, som vil kendetegne en fremtidig Design Thinking proces i metaverset:

  1. Metaverset skal være et add-on og ikke en substitut til en traditionel Design Thinking proces. Testen viser at dette er især aktuelt i eksempelvis prototype fasen eller til øvelsen Brand Association.
  2. Metaverset skal udnytte potentialet ved den virtuelle verden og ikke være en replica af den virkelige verden.Potentialet kan eksempelvis udnyttes i arbejdet på distancen, i arbejdet med elementer, som ikke findes endnu, eller ved at iscenesætte den virtuelle verden på en måde, der ikke er muligt i den virkelige verden.
  3. Metaverset skal forberedes med elementer og processer, der skaber udgangspunkt for arbejdet i den virtuelle verden.Testen viser klart, at der skal være nogle forberedte elementer eller processer, der arbejdes ud fra og eksempelvis ikke et tomt rum eller blankt whiteboard. Det giver også mening at brugerne har forberedt noget, som de tager med ind i den virtuelle verden. Dette giver et godt udgangspunkt for det næste arbejde, men kan også hjælpe passive deltagere til at byde ind.
  4. Metaverset skal klæde brugeren på til at kunne benytte teknologien på den rette måde.Det er vigtigt at tage højde for brugernes kendskab til teknologien. Testen af prototypen viser, at at et introduktionsrum, med plads til at lege og fejle. Målet er her, at give dem en tidlig succesoplevelse, som giver motivation til at lære mere.

Er du interesseret i andre spændende artikler omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/

Del denne artikel

Relaterede artikler

Forandringsledelse

Innovationslederens opgave

Innovation og kreativitet

Innovation og kreativitet på 2 minutter

Hvorfor innovationsteams fejler

Innovationsledelse

Innovationskultur uden retning og ledelse bliver let til et innovationscirkus

Forankring

Hvordan forankres innovation bedst?

Innovationsproces

Undgå disse typiske udfordringer når innovation skal sættes i system

Modtag vores gratis e-bog, Innovationschefens Håndbog, og få en masse gode værktøjer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.

Innohow anvender dine kontaktoplysninger, for at vi kan kontakte dig om vores ydelser. Du kan til enhver tid afmelde dig disse meddelelser. For at læse mere om vores privatpraksis, kan du læse vores privatpolitik.

Systemer

Hvilke IT-systemer eller værktøjer kan bedst understøtte Jeres innovationsprocesser?

Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.

Idea Management System:

Innovation Funnel:

Innovation Portfolio:

Kompetencer

Hvilke innovationskompetencer har I brug for, for at løfte jeres innovationsniveau?

Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.

Design Thinking Træning:

Design af Toolkits:

Innovatørens DNA træning:

Struktur

Hvilken organisering understøtter jeres ambitioner for innovation?

Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.

Beslutningsmatrix:

Innovations KPI:

Innovationspulje:

Adfærd

Hvordan udvikles de ønskede vaner og adfærd for innovation i en organisation?

Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.

Fra værdisæt til handling:

Rollebeskrivelse:

Barriere-Analyse:

Processer

Hvilke arbejdsprocesser for innovation skaber de ønskede resultater for jeres målsætninger?

Få den rigtige innovationsmodel med tilhørende værktøjer og bliv skarpere på hvilke innovationstyper I skal levere.

Innovationstyper:

Egen innovationsmodel:

Workflow:

Strategi

Hvad er den rigtige strategi, som løfter jeres innovationskapaciteter og innovationsniveau?

Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.

Egen innovationsstrategi:

Innovationsniveauer:

Innovationskultur: