Metaverset er en ny teknologi, som er i en rivende udvikling. Det bliver allerede brugt i dag ved blandt andet offshore arbejde, hvor fysiske rammer kan være en udfordring. Det er dog begrænset, hvor meget metaverset bliver brugt til de mere kreative arbejdsopgaver, som involverer brugerinddragelse og idégenerering, som eksempelvis en Design Thinking proces.
Som praktikant ved Innohow har jeg skrevet et bachelorprojekt om netop dette. I denne artikel vil vi se nærmere på resultaterne.
Hvad er metaverset?
Metaverset er en tredimensionel digital verden, hvor man træder ind i en computer-genereret simulering, som man kan interagere med på en måde, der føles virkelig. Denne digitale verden tillader personer at have en mere virkelighedstro oplevelse online, som både kan være for virksomheder og privatpersoner.
Allerede nu ser man metaverset blive brugt til dating, oplæring af læger eller onboarding af nye ansatte. Potentialet for metaverset er stort og med mulighed for at afløse internettet, som vi kender det i dag.
Link: Explainer: What is the ‘metaverse’? – YouTube
Som person træder man ind i metaverset ved brug af et VR-headset og to controllere. På billedet til højre kan du se vores konsulent Rasmus Lang Eriksen benytte metaverset.
Hvordan kunne en Design Thinking proces se ud i metaverset?
I undersøgelsen af netop dette er der udarbejdet en prototype på en Design Thinking proces i metaverset. I designet af prototyperne er der lagt vægt på, at forsimple metaverset og kun bygge de mest essentielle elementer. Dette er gjort ifølge Lean Startup metoden, for at skabe validated learnings, med så få ressourcer som muligt.
Ud fra test af denne prototype kan der defineres fire elementer, som vil kendetegne en fremtidig Design Thinking proces i metaverset:
- Metaverset skal være et add-on og ikke en substitut til en traditionel Design Thinking proces. Testen viser at dette er især aktuelt i eksempelvis prototype fasen eller til øvelsen Brand Association.
- Metaverset skal udnytte potentialet ved den virtuelle verden og ikke være en replica af den virkelige verden.Potentialet kan eksempelvis udnyttes i arbejdet på distancen, i arbejdet med elementer, som ikke findes endnu, eller ved at iscenesætte den virtuelle verden på en måde, der ikke er muligt i den virkelige verden.
- Metaverset skal forberedes med elementer og processer, der skaber udgangspunkt for arbejdet i den virtuelle verden.Testen viser klart, at der skal være nogle forberedte elementer eller processer, der arbejdes ud fra og eksempelvis ikke et tomt rum eller blankt whiteboard. Det giver også mening at brugerne har forberedt noget, som de tager med ind i den virtuelle verden. Dette giver et godt udgangspunkt for det næste arbejde, men kan også hjælpe passive deltagere til at byde ind.
- Metaverset skal klæde brugeren på til at kunne benytte teknologien på den rette måde.Det er vigtigt at tage højde for brugernes kendskab til teknologien. Testen af prototypen viser, at at et introduktionsrum, med plads til at lege og fejle. Målet er her, at give dem en tidlig succesoplevelse, som giver motivation til at lære mere.
Er du interesseret i andre spændende artikler omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/