Vi søger ofte efter innovation fra de kilder, som vi kender
En af de typiske udfordringer i forhold til innovation er, at når vi møder nogle udfordringer i virksomheden, så falder vi oftest tilbage til de metoder, vi er vant til at bruge pga. af tryghed eller genkendelighed. Så hvorfor er vi ikke bedre til at bruge forskellige inspirationskilder til at trigge innovation, og gør vi overhovedet brug af de forskellig kilder?
Vi er vanemennesker og vælger tit en kendt kilde til innovation, fremfor at tage udfordringen op og se hvilke andre kilder til innovation, der kunne være relevante i den konkrete situation.
Prøv at forestille dig, at du på forhånd havde et godt overblik over de mange forskellige innovationskilder, så ville det være nemmere at afprøve flere muligheder og efterfølgende vælge en brugbar indgangsvinkel til tackle den udfordring som du sidder med.
16 innovationskilder
En af udfordringerne i at lede innovation er, hvordan man skal få de forskellige input til at give mening, ofte ved at anvende begrænsede ressourcer. Jævnligt hænger vi os i tidligere anvendte metoder, i stedet for at vælge den bedste løsning til den specifikke situation.
For at tænke ud af boksen er spørgsmålene ofte: Hvilke innovationskilder er der? Og hvornår er det man skal gøre hvad?
På baggrund af Cooper og Edgetts undersøgelse af, hvilke innovationsmetoder der er bedst, har Innohow udarbejdet en visuel model, der er med til at kategorisere innovationskilderne.
Modellen giver et overblik over, hvilke kilder til innovationen du kan opsøge, og hvornår den enkelte kilde er mest anvendelig. Modellen viser 4 overordnede kategorier, som påvirker innovation i en virksomhed: markedet, kunderne, interne forhold i organisationen og diverse metoder.
Uddybning af kategorierne for innovationskilder
- Markedsforholdene giver indblik i miljøet omkring organisationen og holder os hele tiden opdateret med hvad der sker af ændringer.
- Kundeperspektivet fokuserer på at involvere kunderne for at imødekomme deres forventninger og ønsker. Vi skal være opmærksomme på, at kunderne typisk hænger i nutidige forhold og mangler et fremtidsperspektiv.
- Internt i organisationen skal vi have evnen og lysten til fornyelse. Fokus skal være på kulturen, om er rammerne og vilkår for at medarbejderne er motiverede for at dele viden og ideer, der kan føre til nye innovationer.
- Andre kilder er med til at give os håndgribelige metoder til at kunne håndtere innovation.
Mestrer man, som organisation, håndtering kilderne fra planchen, så har man typisk en organisation, der tør at udforske tingene. En organisation som formår at skabe et solidt grundlag for innovation, fordi deres tidlige innovationsindsats er velovervejet og med god timing.
Sådan kommer du godt igang
Brug denne figur til at drøfte hvilke kilder til innovation, der kunne være relevante i forhold til det projekt som I sidder med eller skal igang med.
Er du interesseret i andre spændende artikler omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/