Hjem » Artikler » Kreativitetens byggesten

Kreativitetens byggesten

Kreativitetens byggesten

Innovation bygger i høj grad på kreativ tænkning, motivation og ekspertise indenfor for det problemområde, som man sætter fokus på.

Det kreative forbinder vi ofte med noget flygtigt, svært at få greb omkring eller en evne, som man skal være disponeret med fra naturens side. Er der muligt at gøre noget aktivt som leder eller medarbejder i en organisation for skabe gode vilkår og rammer for at innovation opstår, kreativitet blomstre og ideerne vælter frem?

Skrevet af:

Del artiklen
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Kreativitetens 3 faktorer

En af de førende forskere i kreativitetens verden er Teresa M. Amabile, psykolog og professor, der i mange år har forsket, undersøgt og formidlet forskningsresultater baseret på casestudier i virksomheder. 

I en af hendes meget anerkendte værker fra 1996 ”Creativity in Context” udfolder hun 3 helt centrale faktorer for kreativitet hos individet. Faktorer som især ledere og til dels også kollegaer i en organisation har stor indflydelse på.

I individet er 3 helt centrale faktorer afgørende for at kreativitet kan opstå og blomstre. Og kan man som leder påvirke disse? Det kort svar er – JA – på godt og ondt via de forhold og den praksis, der er herskende i arbejdsmiljøet.

Ekspertise er noget vi opnår igennem det arbejde vi udfører, de opgaver vi løser eller de viden vi tilegner os igennem livet – både på arbejde og privat.

Kreativ tænkende er kompetencer, som vi er opmærksomme på at træne og udvikle. F.eks. ved gentagende gange at bruge forskellige ideudviklingsteknikker, at turde udfordre på problemer igen og igen, at være stille krav til os selv og ikke kun gå efter den umiddelbare og ofte lette løsning, som vi kan komme i tanke om på 5 sekunder.

Motivation er den nok mest afgørende faktorer for os som individer. Vores motivation er tæt forbundet med vores passion og oprigtig interesse i at ”knække” problemet og om vi føler, at det er meningsfyldt at arbejde med problemstillingen eller, at vi ser en højere formål med at finde løsninger. Det drejer sig om vores ”indre motivation” og dette bliver endnu tydeligere, hvis det er en svær problemstilling, vi står overfor, eller vi skal finde på nye løsninger for 10. gang – dvs. at der er et problemområde, en produktkategori eller et forretningsområde, som vi har arbejdet med over flere måneder eller år.

Læs her mere om modellen https://hbr.org/1998/09/how-to-kill-creativity

Har vi slået vores kreative evner ihjel?

En anden førende forsker i kreativitet er Sir Ken Robinson, professor, og passioneret fortaler og foredragsholder. I en af de mest sete TEDTalks igennem tiderne fra 2006 ”Do schools kills creativity”, giver Sir Ken Robinson en glimrende indblik i, hvorfor vi som voksne har svært ved at være kreative.

En central pointe er, at vi igennem vores uddannelsesliv, helt fra folkeskolens begyndelse, bliver aflært af være kreative, og uddannet i at bruge vores mere rationelle og logiske tænkende del af hjernen.

Og hvis vi ser på hvordan vi uddanner og udvikler vores medarbejdere i en organisation, så må vi nok tilstå, at vi ikke helt har sluppet den samme læringsdoktrin som vi har set og oplevet i uddannelsessystemet. Dette er til trods for at der i de seneste år er kommet mere og mere fokus på organisationernes innovationsevner og innovationsperformance, så vil jeg stadig mene, at vi har en tendens til at holde os til det sikre og minimere risiko i vores innovations mindset.

Er du interesseret i at vide mere så endelig kontakt os

Har du spørgsmål er du mere end velkommen til at kontakte os på telefon eller mail. Vi står klar til at hjælpe.

Flere indlæg fra samme kategori

- december 2019

Kan man måle innovation

Måling af innovation kan gøres på flere måder. Læs her om de 5 innovationsniveauer og få inspiration til at måle innovation i din virksomhed Læs indlægget
- november 2019

Pretotyper – fejl hurtigt, så du opnår succes hurtigere

Billigere og hurtigere end traditionelle prototyper - sådan kommer du i gang med pretotyping Læs indlægget
- november 2019

Når innovationen fejler – del 1

I denne første af to videoer, dækker vi det innovative mindset der leder til bedre innovation Læs indlægget
- december 2019

Innovation vs. kreativitet

På baggrund af vores erfaringer med forvekslingen, mellem begreberne ’innovation’ og ’kreativitet’, har vi lavet en infoposter, der belyser forskelle og sammenhænge Læs indlægget