Hvis I som virksomhed vil sikre kontinuerlig innovation, så kræver det at I får sat jeres innovation i system, så innovation ikke kun er baseret på tilfældigheder. Her kommer Idea Management ind i billedet: Igennem Idea Management (IM) kan I sikre at de rigtige idéer bliver til realiserbare projekter. Dette gøres gennem en struktureret proces, hvor fokus er på at generere, indsamle, diskutere, udvikle, evaluere og teste idéer.
I vores quickguide til Idea Management (side 7) fremhæver vi fire typiske udfordringer som virksomheder støder på i forsøget med at systematisere innovation. I denne artikel vil vi uddybe to af disse udfordringer.
1. Kun fokus på idéindsamlingen…
og hvad så?

I hele Idea Management processen er det vigtigt at medarbejderne er motiveret for at deltage. En vellykket Idea Management proces har potentiale til at øge den generelle motivation blandt medarbejderne, gennem en følelse af medbestemmelse. Her skal der være fokus på løbende feedback og ikke mindst en begrundelse for hvorfor nogle idéer bliver kasseret.
2. Ingen måling af resultater… hvad bliver ressourcerne brugt på?
Det er afgørende for alle projekter i en virksomhed, at der kan fremvises synlige resultater, så der sikres en opbakning fra organisationen og ledelsen. Dette er udfordrende med innovation, da langt de fleste idéer ikke ender som en synlig implementering i organisationen. Netop derfor er det vigtigt at kunne dokumentere, hvad ressourcerne bliver brugt på.
Meget af dette kan dokumenteres gennem Idea Management Systemer (IMS), som f.eks. tid brugt på innovation, medarbejderengagement, antal realiserede idéer m.m. Som en bonus gør IMS samtidig håndtering af idéer nemmere, da det er en platform hvor medarbejdere kan indsende deres egne idéer, samt kommentere og stemme på andres. Læs mere om IMS i vores quickguide til Idea Management.
“If you can’t measure it, you can’t manage it”