Hvorfor skal du læse denne artikel?

At igangsætte innovationsarbejde kan være rigtig svært at gøre godt, fordi det adskiller sig så markant fra traditionelle projekter på områder; kompleksitet og aktualitet.

I denne artikel vil jeg prøve at belyse disse to punkter fra innovationsgruppens perspektiv; hvilke faldgruber man oftest ryger i og hvordan man kan imødekomme disse i innovationsteams og fra ledelsen.

At sætte de forkerte innovationsteams

En klassisk fejl som mange begår når innovationsarbejder skal igangsættes, starter allerede ved teamets sammensætning, hvor vi desværre ofte ser en alt for lighed traditionelle projekter:

  • Mange i teamet med samme baggrund / fra samme afdeling, som kan lede til ensidig tænkning
  • Man er styret af traditionelle KPI’s, som egner sig bedst på kendte produkter og løsninger, og ofte er meget resultatfokuseret på kort sigt (aktualitet)
  • Man kan hurtigt påvirkes til at gå i ‘løsnings-mode’ og misse vigtig viden om målgruppen, fordi den “rigtige” idé virker så åbenlys for alle i rummet (kompleksitet)
  • Det kan være svært at lede et innovationsteam, fordi det både kræver et skarpt fokus og retning for projektet, men for meget hierarki kan lede til smagsdommere og så ender man med at lave chefens projekt og ikke det kunderne egentlig efterspørger

I det hele taget handler det om at innovationsarbejde ikke er business as usual (med mindre du er i en etableret innovationsenhed). Alt for mange innovationsteams fejler simpelthen fordi man ikke begriber kompleksitetsgraden man står overfor og er overambitiøse i sin planlægning. Desuden har meget innovationsarbejde en længere udsigt end alm. udvikling af eksisterende produkter, og dermed kan blive udfordret af mere aktuelle opgaver… opgaver som bliver ved med at dukke op og udskyde innovationsprojekter gang på gang. Kender du den problematik?

At sætte det rigtige innovationsteam

Efter at have listet nogle af største fejl man kan begå i sammensætningen af sit innovationsteam, så lad os se på, hvordan vi skaber de bedst forudsætninger for at lykkedes med vores team:

  • Hvis innovationsprojektet ligger udenfor kerneforretningen er det vigtigt, at have en bred profil i teamet; uddannelse, afdeling, ja- og nej-hat typer (ikke hardcore pessimister, men folk med en sund sans for opsnuse udfordringer)
  •  Der skal død-og-pine prioriteres og sættes tid af til at gruppen jævnligt kan arbejde på deres innovationsprojekt. Det lyder banalt, men det er en af de største dræbere, vi desværre ser igen og igen.. og igen
  • Det er vigtigt at få gjort op med en eventuel nul-fejls-kultur forud for igangsættelsen af projektet, da det at lave fejl nærmest er en præmis for innovationen. Kunsten er at strukturerer projektet, så der er god tid til at undersøge problematikken grundigt, og dermed opdage fejlene tidligt, mens de stadig ikke har været kosttunge
  • En af de vigtigste principper for at holde prisen nede og lære af sine fejl, er, at man får testet hypoteser så tidligt som muligt; ud og tale med brugere, bygge pre- og prototyper, inddrag kunder og brugere i udviklingen osv.

Sådan. Easy peasy. Nu er du klar til at igangsætte dit næste innovationsprojekt med endnu større chance for succes!

… Ok. Så let er det måske ikke, men vores forhåbning er at overstående er brugbart, når I skal indlede samtalen i/med ledelsen, så de mest typiske, og største, fejl undgåes.

Er du interesseret i andre spændende artikler omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/