Hvorfor innovationsteams fejler

Skrevet af Rasmus Eriksen

Skrevet af Rasmus Eriksen

Hvorfor skal du læse denne artikel?

At igangsætte innovationsarbejde kan være rigtig svært at gøre godt, fordi det adskiller sig så markant fra traditionelle projekter på områder; kompleksitet og aktualitet.

I denne artikel vil jeg prøve at belyse disse to punkter fra innovationsgruppens perspektiv; hvilke faldgruber man oftest ryger i og hvordan man kan imødekomme disse i innovationsteams og fra ledelsen.

At sætte de forkerte innovationsteams

En klassisk fejl som mange begår når innovationsarbejder skal igangsættes, starter allerede ved teamets sammensætning, hvor vi desværre ofte ser en alt for lighed traditionelle projekter:

  • Mange i teamet med samme baggrund / fra samme afdeling, som kan lede til ensidig tænkning
  • Man er styret af traditionelle KPI’s, som egner sig bedst på kendte produkter og løsninger, og ofte er meget resultatfokuseret på kort sigt (aktualitet)
  • Man kan hurtigt påvirkes til at gå i ‘løsnings-mode’ og misse vigtig viden om målgruppen, fordi den “rigtige” idé virker så åbenlys for alle i rummet (kompleksitet)
  • Det kan være svært at lede et innovationsteam, fordi det både kræver et skarpt fokus og retning for projektet, men for meget hierarki kan lede til smagsdommere og så ender man med at lave chefens projekt og ikke det kunderne egentlig efterspørger

I det hele taget handler det om at innovationsarbejde ikke er business as usual (med mindre du er i en etableret innovationsenhed). Alt for mange innovationsteams fejler simpelthen fordi man ikke begriber kompleksitetsgraden man står overfor og er overambitiøse i sin planlægning. Desuden har meget innovationsarbejde en længere udsigt end alm. udvikling af eksisterende produkter, og dermed kan blive udfordret af mere aktuelle opgaver… opgaver som bliver ved med at dukke op og udskyde innovationsprojekter gang på gang. Kender du den problematik?

At sætte det rigtige innovationsteam

Efter at have listet nogle af største fejl man kan begå i sammensætningen af sit innovationsteam, så lad os se på, hvordan vi skaber de bedst forudsætninger for at lykkedes med vores team:

  • Hvis innovationsprojektet ligger udenfor kerneforretningen er det vigtigt, at have en bred profil i teamet; uddannelse, afdeling, ja- og nej-hat typer (ikke hardcore pessimister, men folk med en sund sans for opsnuse udfordringer)
  •  Der skal død-og-pine prioriteres og sættes tid af til at gruppen jævnligt kan arbejde på deres innovationsprojekt. Det lyder banalt, men det er en af de største dræbere, vi desværre ser igen og igen.. og igen
  • Det er vigtigt at få gjort op med en eventuel nul-fejls-kultur forud for igangsættelsen af projektet, da det at lave fejl nærmest er en præmis for innovationen. Kunsten er at strukturerer projektet, så der er god tid til at undersøge problematikken grundigt, og dermed opdage fejlene tidligt, mens de stadig ikke har været kosttunge
  • En af de vigtigste principper for at holde prisen nede og lære af sine fejl, er, at man får testet hypoteser så tidligt som muligt; ud og tale med brugere, bygge pre- og prototyper, inddrag kunder og brugere i udviklingen osv.

Sådan. Easy peasy. Nu er du klar til at igangsætte dit næste innovationsprojekt med endnu større chance for succes!

… Ok. Så let er det måske ikke, men vores forhåbning er at overstående er brugbart, når I skal indlede samtalen i/med ledelsen, så de mest typiske, og største, fejl undgåes.

Er du interesseret i andre spændende artikler omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/

Del denne artikel

Relaterede artikler

Kan man lave en Design Thinking Proces i metaverset?

Forandringsledelse

Innovationslederens opgave

Innovation og kreativitet

Innovation og kreativitet på 2 minutter

Innovationsledelse

Innovationskultur uden retning og ledelse bliver let til et innovationscirkus

Forankring

Hvordan forankres innovation bedst?

Innovationsproces

Undgå disse typiske udfordringer når innovation skal sættes i system

Modtag vores gratis e-bog, Innovationschefens Håndbog, og få en masse gode værktøjer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.

Innohow anvender dine kontaktoplysninger, for at vi kan kontakte dig om vores ydelser. Du kan til enhver tid afmelde dig disse meddelelser. For at læse mere om vores privatpraksis, kan du læse vores privatpolitik.

Systemer

Hvilke IT-systemer eller værktøjer kan bedst understøtte Jeres innovationsprocesser?

Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.

Idea Management System:

Innovation Funnel:

Innovation Portfolio:

Kompetencer

Hvilke innovationskompetencer har I brug for, for at løfte jeres innovationsniveau?

Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.

Design Thinking Træning:

Design af Toolkits:

Innovatørens DNA træning:

Struktur

Hvilken organisering understøtter jeres ambitioner for innovation?

Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.

Beslutningsmatrix:

Innovations KPI:

Innovationspulje:

Adfærd

Hvordan udvikles de ønskede vaner og adfærd for innovation i en organisation?

Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.

Fra værdisæt til handling:

Rollebeskrivelse:

Barriere-Analyse:

Processer

Hvilke arbejdsprocesser for innovation skaber de ønskede resultater for jeres målsætninger?

Få den rigtige innovationsmodel med tilhørende værktøjer og bliv skarpere på hvilke innovationstyper I skal levere.

Innovationstyper:

Egen innovationsmodel:

Workflow:

Strategi

Hvad er den rigtige strategi, som løfter jeres innovationskapaciteter og innovationsniveau?

Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.

Egen innovationsstrategi:

Innovationsniveauer:

Innovationskultur: