Pretotyper – fejl hurtigt, så du opnår succes hurtigere

Skrevet af Mathias Holm Tøttrup

Skrevet af Mathias Holm Tøttrup

En pretotype er  perfekt til at test en innovation FØR du overhovedet har investeret en masse tid, energi og penge. Læs mere her.

Pretotyper sparer dig for en masse tid, energi og penge​

Har du prøvet at lave en funktionsdygtigt prototype af et nyt produkt eller en service, så har du sikkert erfaret, at det kan kræve meget tid, energi og er omkostningstung. Og risikoen for at din prototype ikke rammer 100 % i mål i forhold til din kundes behov er stadig stor, selvom du syntes, at du har involveret kunden i udviklingen af en prototype.

Som innovatør ønsker vi ofte at reducere udviklingstid, omkostninger og minimere sandsynligheden for, at vi udvikler noget, som i værste fald totalt fejler, når en løsning skal sælges eller tages i brug.

Fordelen ved pretotyper

  • En pretotype kommer før en prototype og den er ofte både hurtigere, billigere og enklere.
  • Pretotyper behøver ikke at være perfekte modeller og de behøver ikke at tage lang tid at lave. Det kan være alt fra skitser til rollespil og fysiske modeller såsom mock-ups. Det vigtigste er, at man hurtigt får lavet noget og tester det sammen med f.eks. slutbrugeren.
  • Med en pretotype kan man fejle hurtigt og ofte.

Kilde: Alberto Savoia

Pretotyper kort fortalt

En pretotype er den simplest form for en fysisk eller digital udformning af vores idé til et nyt produkt eller service, som vi kan bygge. Der er 3 grundprincipper som man efter bedste evne bør arbejde ud fra:

  1. Find den hurtigste vej til en læring
  2. Handling er den bedste form for tænkning
  3. Brug materialer, der bevæger sig på tankens hastighed for at maksimere hastigheden af læring

Formålet med en pretotype er at gennemføre en læringsproces. Modsat prototyper så er pretotypers formål ikke kun at besvare spørgsmål om produktdesign eller tekniske spørgsmål. Pretotyper skal være med til at teste de antagelser man har om brugernes behov i forhold til jeres løsning.

Når man har lavet sin pretotype, så vises den for brugeren eller kunden, for at teste vores idé og give os selv en læring – ikke for at få kunden til at købe produktet!

Læringen kan være, at kunden eller brugeren kan lide ideen, ikke forstår en feature ved idéen, har forslag til forbedringer eller måske så har vi som udvikler overhovedet ikke forstået kundens behov rigtigt. Denne læring bruger vi så til at vurdere, hvordan vi skal lave en ny og lidt bedre pretotype til en ny test eller beslutte, om vi skal droppe idéen og gå tilbage til behovet og finde på en ny løsning.

Hvordan laver man en pretotype?

3 velkendte og anvendte metoder til at lave pretotyper

  1. The machanical turk
    • Erstat komplekse og kostbare maskiner eller komponenter med fx mennesker. Som IBM der havde en typograf til at skrive i stedet for en computer selv om brugerne troede det
  2. The fake door
    • Skab en ”falsk” markedslancering for et produkt der ikke eksisterer endnu
  3. Video
    • Gennem videoers ”magi” kan man lave og forklare produkter eller processer som ikke eksisterer endnu for at se hvordan folk reagerer på dem. Er de overraskede, interesserede, vil de tilmelde sig et nyhedsbrev for at høre mere osv.

Et kendt eksempel på en pretotype

Eksemplet er godt nok gammel men principperne er de samme i dag, som den gang, og læringen er stadig værdifuld.

IBM´s ”speech-to-text”

  • Idéen var, at man skulle kunne tale til en computer, og så ville din tale blive til tekst på skærmen
  • IBM spurgte potentielle kunder, om de kunne være interesseret i produktet, og alle var meget positive. Skulle man så ikke bare gå i gang med at udvikle en prototype, når brugerne er positive?

Hvad gjorde IBM?

  • De lavede en pretotype (uden, at de kendte til begrebet)
  • IBM fortalte brugerne, at de nu havde udviklet en ”fra tale-til-tekst” maskine og inviterede brugere til at teste produktet.
  • Hvad brugerne ikke vidste var, at der sad en taster i rummet ved siden af og tastede løs på tastaturet i takt med, at brugeren talte ned i mikrofonen.

Resultat = Det viste sig, at brugeren ikke ønskede produktet!

Mere viden om Pretotyper

Er du nysgerrig på mere viden om pretotyper så læs mere på disse links:

  1. http://www.pretotyping.org/, hvor en af pretotypens ophavsmænd Alberto Savoia, en tidligere ingeniør hos Google, fortæller om pretotyper.
  1. https://www.youtube.com/watch?v=7QmCUDHpNzE, Dropbox fortæller hvordan de brugte pretotyper til at udvikle deres forretning

Er du interesseret i andre spændende artikler omkring innovation? Klik ind i vores store artikelunivers: https://innohow.dk/artikler/

Del denne artikel

Relaterede artikler

Kan man lave en Design Thinking Proces i metaverset?

Forandringsledelse

Innovationslederens opgave

Innovation og kreativitet

Innovation og kreativitet på 2 minutter

Hvorfor innovationsteams fejler

Innovationsledelse

Innovationskultur uden retning og ledelse bliver let til et innovationscirkus

Forankring

Hvordan forankres innovation bedst?

Modtag vores gratis e-bog, Innovationschefens Håndbog, og få en masse gode værktøjer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.

Innohow anvender dine kontaktoplysninger, for at vi kan kontakte dig om vores ydelser. Du kan til enhver tid afmelde dig disse meddelelser. For at læse mere om vores privatpraksis, kan du læse vores privatpolitik.

Systemer

Hvilke IT-systemer eller værktøjer kan bedst understøtte Jeres innovationsprocesser?

Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.

Idea Management System:

Innovation Funnel:

Innovation Portfolio:

Kompetencer

Hvilke innovationskompetencer har I brug for, for at løfte jeres innovationsniveau?

Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.

Design Thinking Træning:

Design af Toolkits:

Innovatørens DNA træning:

Struktur

Hvilken organisering understøtter jeres ambitioner for innovation?

Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.

Beslutningsmatrix:

Innovations KPI:

Innovationspulje:

Adfærd

Hvordan udvikles de ønskede vaner og adfærd for innovation i en organisation?

Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.

Fra værdisæt til handling:

Rollebeskrivelse:

Barriere-Analyse:

Processer

Hvilke arbejdsprocesser for innovation skaber de ønskede resultater for jeres målsætninger?

Få den rigtige innovationsmodel med tilhørende værktøjer og bliv skarpere på hvilke innovationstyper I skal levere.

Innovationstyper:

Egen innovationsmodel:

Workflow:

Strategi

Hvad er den rigtige strategi, som løfter jeres innovationskapaciteter og innovationsniveau?

Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.

Egen innovationsstrategi:

Innovationsniveauer:

Innovationskultur: