The Business Unit Heat & Gas – En del af Alfa Laval Marine divisionen – har iværksat en ambitiøs innovationsstrategi, der skal sikre forretningsudvikling, fremtidssikre produktporteføljen og skabe nye indtjeningskilder.I en global organisation, hvor idéer til alt fra nye produkter, forslag til opkøb, nye teknologiske innovationer, projekter inden for markedstrends og nye markedsbehov kan opstå overalt, var det Alfa Lavals mål at etablere en synlig og aktiv Innovation Think Tank. Denne enhed skulle have understøttende arbejdsprocesser, repræsentanter fra hele organisationen og stærk intern ledelsesopbakning.Den nye enhed har en klar mission: “to funnel and fuel our innovation pipelines with short, medium and long-term opportunities for innovation”, hvilket er et nøgleelement i deres overordnede innovationsstrategi.
Den maritime sektor udfordres både af den grønne omstilling, stærk global konkurrence og et væld af startups, der ønsker at transformere branchen gennem innovative løsninger. Alfa Laval marine division har over 100 års erfaring som innovatør med mange eksempler på forretningsinnovation og teknologisk innovation.
The Innovation Think Tank blev udviklet som en proaktiv metode til at generere og implementere nye innovationsforslag. Fokus for samarbejdet med Innohow var at få intern ledelsesopbakning, udvælge de rette personer, definere roller og ansvar samt skabe en klar implementeringsplan.
Idéen om en “Innovation Think Tank” var en central del af den overordnede innovationsstrategi og krævede både strategisk rådgivning og konkrete tiltag for at blive realiseret. Der var behov for at sikre en fælles forståelse blandt nøgleinteressenter omkring “The why, The what og The how” i forhold til initiativet.
Innohow gennemførte en række 1:1-interviews, lavede en stakeholderanalyse og kortlagde seks nøgleindsigter vedrørende parathed overfor innovation og implementering af en Innovation Think Tank. Parallelt blev der kortlagt IT-værktøjer til Idea Management og Technology Scouting, som er væsentlige for innovationsledelse i en kompleks organisation som Alfa Laval.
I udviklingsfasen arbejdede deltagerne intensivt med idégenerering og transformation af identificerede idéer til konkrete koncepter for et nyt ventilationssystem. Gennem prototyping og iterativ feedback opnåede teamet værdifuld indsigt i, hvilke løsninger der var mest effektive i praksis.
Implementeringen af The Innovation Think Tank i The Heat & Gas Business Unit har været en succes. Dens medlemmer tager aktivt ansvar for at fremme og behandle indkomne innovationsforslag. De interne modtagere har udvist stor opbakning til de færdigbehandlede forslag, og den strukturerede tilgang har vist sig at være effektiv i en global og innovativ virksomhed.
Flere medarbejdere er blevet onboardet i det valgte Idea Management System, og engagementet vokser støt. Modellen for The Innovation Think Tank har skabt opmærksomhed internt, både fra andre forretningsenheder og på koncernniveau. Målet er at udbrede modellen til andre Business Units for at styrke innovationskulturen og forretningsudviklingen på tværs af Alfa Laval.
Over 3000 mennesker abonnerer på vores nyhedsbrev, hvor de modtager værktøjer, artikler og en række andre værdifulde ressourcer inden for innovation.
Hvor og hvordan starter man en innovationsrejse? Hvad puster liv i innovationen? Hvordan vedligeholdes den? Hvordan lykkedes vi med
Banegårdsgade 2
8700 Horsens
Danmark
CVR 35071008
+45 70 20 34 36
info@innohow.dk
Telefontid alle hverdage
fra kl. 09.00 – 16.00
Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev kan du downloade dette whitepaper helt gratis.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.
Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.
Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.
Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.
Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.
Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.