An Innovation Think Tank across Alfa Laval's global business unit

Scroll
ned
Kunde
Alfa Laval
Projektet

Alfa Laval: Etablering af en "Innovation Think Tank" i Heat & Gas Business Unit, der fremmer innovation og understøtter strategien.

The Business Unit Heat & Gas – En del af Alfa Laval Marine divisionen – har iværksat en ambitiøs innovationsstrategi, der skal sikre forretningsudvikling, fremtidssikre produktporteføljen og skabe nye indtjeningskilder.I en global organisation, hvor idéer til alt fra nye produkter, forslag til opkøb, nye teknologiske innovationer, projekter inden for markedstrends og nye markedsbehov kan opstå overalt, var det Alfa Lavals mål at etablere en synlig og aktiv Innovation Think Tank. Denne enhed skulle have understøttende arbejdsprocesser, repræsentanter fra hele organisationen og stærk intern ledelsesopbakning.Den nye enhed har en klar mission: “to funnel and fuel our innovation pipelines with short, medium and long-term opportunities for innovation”, hvilket er et nøgleelement i deres overordnede innovationsstrategi.

Beskrivelse

Nye innovationer til den globale maritime sektor i Heat & Gas Business Unit.

 

Den maritime sektor udfordres både af den grønne omstilling, stærk global konkurrence og et væld af startups, der ønsker at transformere branchen gennem innovative løsninger. Alfa Laval marine division har over 100 års erfaring som innovatør med mange eksempler på forretningsinnovation og teknologisk innovation.

The Innovation Think Tank blev udviklet som en proaktiv metode til at generere og implementere nye innovationsforslag. Fokus for samarbejdet med Innohow var at få intern ledelsesopbakning, udvælge de rette personer, definere roller og ansvar samt skabe en klar implementeringsplan.

Få skabt intern opbakning til The Innovation Think Tank

Idéen om en “Innovation Think Tank” var en central del af den overordnede innovationsstrategi og krævede både strategisk rådgivning og konkrete tiltag for at blive realiseret. Der var behov for at sikre en fælles forståelse blandt nøgleinteressenter omkring “The why, The what og The how” i forhold til initiativet.

Innohow gennemførte en række 1:1-interviews, lavede en stakeholderanalyse og kortlagde seks nøgleindsigter vedrørende parathed overfor innovation og implementering af en Innovation Think Tank. Parallelt blev der kortlagt IT-værktøjer til Idea Management og Technology Scouting, som er væsentlige for innovationsledelse i en kompleks organisation som Alfa Laval.

Implementeringsplan og opstart af The Innovation Think Tank

I udviklingsfasen arbejdede deltagerne intensivt med idégenerering og transformation af identificerede idéer til konkrete koncepter for et nyt ventilationssystem. Gennem prototyping og iterativ feedback opnåede teamet værdifuld indsigt i, hvilke løsninger der var mest effektive i praksis.

Konklusion

Implementeringen af The Innovation Think Tank i The Heat & Gas Business Unit har været en succes. Dens medlemmer tager aktivt ansvar for at fremme og behandle indkomne innovationsforslag. De interne modtagere har udvist stor opbakning til de færdigbehandlede forslag, og den strukturerede tilgang har vist sig at være effektiv i en global og innovativ virksomhed.

Flere medarbejdere er blevet onboardet i det valgte Idea Management System, og engagementet vokser støt. Modellen for The Innovation Think Tank har skabt opmærksomhed internt, både fra andre forretningsenheder og på koncernniveau. Målet er at udbrede modellen til andre Business Units for at styrke innovationskulturen og forretningsudviklingen på tværs af Alfa Laval.

 

 

Få et indlbik

En visuel rejse af Alfa Laval proces imod deres Innovation Think Tank. billederne illustrerer det intense samarbejde mellem de forskellige business units i organisationen.

Holdet

Søren Hejne Hansen
CEO
Marcus Tøttrup
Innovationskonsulent

Bliv en del af Innohow familien, hvis du vil lære mere om Innovation Processer Værktøjer Systemer Strategi

Over 3000 mennesker abonnerer på vores nyhedsbrev, hvor de modtager værktøjer, artikler og en række andre værdifulde ressourcer inden for innovation.

Andre cases

Hvor og hvordan starter man en innovationsrejse? Hvad puster liv i innovationen? Hvordan vedligeholdes den? Hvordan lykkedes vi med

Case for Blue Water Shipping

Brug innovation til løbende forbedringer

Case for ITW GSE

Fra R&D hverdag til innovationskultur

Case for Skamol

Styrket innovationsevne og kultur

Case for CombiTherm

DesignSprint gav innovative produktideer

Få succes med en innovationsdag. Hent whitepaper og se hvordan.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev kan du downloade dette whitepaper helt gratis.

Modtag vores gratis e-bog, Innovationschefens Håndbog 2.0, og få en masse gode værktøjer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.

Innohow anvender dine kontaktoplysninger, for at vi kan kontakte dig om vores ydelser. Du kan til enhver tid afmelde dig disse meddelelser. For at læse mere om vores privatpraksis, kan du læse vores privatpolitik.

Systemer

Hvilke IT-systemer eller værktøjer kan bedst understøtte Jeres innovationsprocesser?

Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.

Idea Management System:

Innovation Funnel:

Innovation Portfolio:

Kompetencer

Hvilke innovationskompetencer har I brug for, for at løfte jeres innovationsniveau?

Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.

Design Thinking Træning:

Design af Toolkits:

Innovatørens DNA træning:

Struktur

Hvilken organisering understøtter jeres ambitioner for innovation?

Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.

Beslutningsmatrix:

Innovations KPI:

Innovationspulje:

Adfærd

Hvordan udvikles de ønskede vaner og adfærd for innovation i en organisation?

Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.

Fra værdisæt til handling:

Rollebeskrivelse:

Barriere-Analyse:

Processer

Hvilke arbejdsprocesser for innovation skaber de ønskede resultater for jeres målsætninger?

Få den rigtige innovationsmodel med tilhørende værktøjer og bliv skarpere på hvilke innovationstyper I skal levere.

Innovationstyper:

Egen innovationsmodel:

Workflow:

Strategi

Hvad er den rigtige strategi, som løfter jeres innovationskapaciteter og innovationsniveau?

Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.

Egen innovationsstrategi:

Innovationsniveauer:

Innovationskultur: