Styrket innovationsevne og kultur

Scroll
ned
Kunde
Skamol
Projektet

Fra italesat innovation til at opnå verdensklasse innovation gennem målrettet udvikling, strategiske initiativer og kontinuerlig forbedring

Topledelsen i Skamol ville igangsætte en langsigtet investering i styrke virksomhedens innovationspipeline og innovationskapaciteter for at realisere målsætningen af en fordobling af omsætningen af nye produktlanceringer. Det strategiske mål var sat i forbindelse med et ejerskifte fra en kapitalfond til den næste.

Beskrivelse

World Class Innovation kapaciteter, strukturer og kompetencer

 

Skamols historie rækker mere end +100 år bagud i tiden og har altid være kendetegnet af kvalitetsprodukter indenfor produktkategorien ”Højtemperatur isolering” Baggrunden for samarbejdet med Innohow var, at topledelsen havde defineret en ny vækststrategi, hvori 15 % af den fremtidige omsætning indenfor 5 år skal komme fra helt nye produkter, som Skamol ikke har identificeret endnu. Ledelsen vil øge den innovative indsats, intensivere aktiviteterne i udviklingsarbejdet og styrke sammenspillet med kunderne.

Fastlæg AS-IS innovationsniveau og baseline for innovationspipelinen

Opstarten af projektet var der fokus på at få analyseret og tydeliggjort virksomhedens nuværende innovationskompetencer og niveau, samt at kortlægge de udfordringer, der skulle overkommes for at løfte virksomheden. Dette indebar også en review af R&D projekter i den nuværende innovationspipeline samt en vurdering af processerne til frontloading af innovationsprojekter.

Igangsæt innovationstiltag, brug nye innovationsværktøjer og udfasning af ikke brugbare arbejdsmetoder

I den næste fase deltog Innohow både som projektpartner for styregruppen, der havde det overordnede ansvar for hele forandringsprojektet ”Skamol World Class Innovation” og dets delprojekter, og som udviklingsressource for produktudviklere til f.eks. markedsresearch, business case beskrivelser, co-creation workshops med danske og udenlandske kunder, idéskitseringer, feedback-loops m.m.
Parallelt med at identificere og validere nye produktinnovations af forskellige innovationshøjde så var tilgangen at bruge det konkrete udviklingsarbejde som en slags best-practice testbane, hvor de bedste arbejdsmetoder og resultater skulle overføres en nye work practices i Skamol.

Udvikle og forankring af nye processer, værktøjer og kompetencer

I den sidste del af samarbejdede udviklede Skamol og Innohow en ny praksisorienteret innovationsmodel, med tilhørende skabeloner, styrings- og afrapporteringsværktøjer m.m. der fremover var den nye ramme for innovationsarbejde i Skamol.
Undervejs blev der også gennemført internt træningsforløb for en udvalgt medarbejdergruppe på tværs af afdelinger. Innovationsprojekter blev løbende overdraget til innovation leads, Innovation Board blev oprettet og overtog ejerskab af innovationsmodel og innovationspipeline og udvalgt R&D personale fik ansvar for den løbende afrapportering og Innovation Pipeline management. Alle processer, værktøjer og skabeloner blev lagt ind i Skamol Quality Management System

 

“Innohow gjorde at vi kom ud i en masse hjørner vi ikke havde været i før. Her fik vi taget stilling til et væld af innovationsmuligheder, der blev bearbejdet og rustet til vores fremtid. Foruden dette fik vi indsigt i at vi ikke kan klare det hele selv, så vi har etableret samarbejde med forskellige eksterne konsulenter, der styrker vores fremtidige innovationsarbejde.”
Jørgen Mikkelsen, Vice President R&D

Konklusion

Udbyttet for Skamol har været en styrkelse af innovationskulturen på tværs af afdelingerne i organisationen, opkvalificering af medarbejderne samt implementeringen af en ny innovationsmodel med tilhørende værktøjer. Skamols pipeline af nye lovende produkter er blevet forstærket og til en højere værdiansættelse af virksomheden. Efterfølgende er virksomheden lykkes med at realisere nye produkter på eksisterende og nye markeder.

Få et indlbik

Vi præsenterer stolt en visuel rejse gennem Skamol arbejde imod en mere innovativ kultur.

Holdet

Søren Hejne Hansen
CEO
Marcus Tøttrup
Innovationskonsulent

Bliv en del af Innohow familien, hvis du vil lære mere om Innovation Processer Værktøjer Systemer Strategi

Over 3000 mennesker abonnerer på vores nyhedsbrev, hvor de modtager værktøjer, artikler og en række andre værdifulde ressourcer inden for innovation.

Andre cases

Hvor og hvordan starter man en innovationsrejse? Hvad puster liv i innovationen? Hvordan vedligeholdes den? Hvordan lykkedes vi med

Case for Alfa Laval

An Innovation Think Tank across Alfa Laval's global business unit

Case for Blue Water Shipping

Brug innovation til løbende forbedringer

Case for ITW GSE

Fra R&D hverdag til innovationskultur

Case for CombiTherm

DesignSprint gav innovative produktideer

Få succes med en innovationsdag. Hent whitepaper og se hvordan.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev kan du downloade dette whitepaper helt gratis.

Modtag vores gratis e-bog, Innovationschefens Håndbog 2.0, og få en masse gode værktøjer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.

Innohow anvender dine kontaktoplysninger, for at vi kan kontakte dig om vores ydelser. Du kan til enhver tid afmelde dig disse meddelelser. For at læse mere om vores privatpraksis, kan du læse vores privatpolitik.

Systemer

Hvilke IT-systemer eller værktøjer kan bedst understøtte Jeres innovationsprocesser?

Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.

Idea Management System:

Innovation Funnel:

Innovation Portfolio:

Kompetencer

Hvilke innovationskompetencer har I brug for, for at løfte jeres innovationsniveau?

Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.

Design Thinking Træning:

Design af Toolkits:

Innovatørens DNA træning:

Struktur

Hvilken organisering understøtter jeres ambitioner for innovation?

Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.

Beslutningsmatrix:

Innovations KPI:

Innovationspulje:

Adfærd

Hvordan udvikles de ønskede vaner og adfærd for innovation i en organisation?

Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.

Fra værdisæt til handling:

Rollebeskrivelse:

Barriere-Analyse:

Processer

Hvilke arbejdsprocesser for innovation skaber de ønskede resultater for jeres målsætninger?

Få den rigtige innovationsmodel med tilhørende værktøjer og bliv skarpere på hvilke innovationstyper I skal levere.

Innovationstyper:

Egen innovationsmodel:

Workflow:

Strategi

Hvad er den rigtige strategi, som løfter jeres innovationskapaciteter og innovationsniveau?

Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.

Egen innovationsstrategi:

Innovationsniveauer:

Innovationskultur: