Combitherm tog initiativ til at eksekvere på deres vækststrategi ved at anvende en ny arbejdsproces, der tilgodeser en driftsorienteret forretning med få udviklingsressourcer. Ambitionen var at vise det er muligt at komme fra behov til produktløsning på ultrakort tid.
Combitherm har i mere end 40 år leveret termoprodukter af høj kvalitet til en række forskellige industrier og igennem årene vist at innovation er en kerneværdi. For at være på forkant med markedet og udforske nye markedsmuligheder ville ledelsen gerne gennemføre en fokuseret og kortvarig udviklingsproces, der udforskede en Customer Pain Point, som kunde ikke helt selv havde løst tilfredsstillende med andre leverandører eksisterende løsninger. Combitherm ønskede at udforske denne nye markedsmulighed.
Den første fase gik med at planlægge og forberede processen, screene relevante teknologispecialiser, få udvalgt relevant kundecase og vurderet hvilke interne medarbejdere og leder som skulle deltage i processen og i hvilken omfang. Herefter blev det endelige program og procesdesign fastlagt for DesignSprintet inkl. valg af lokation for dagene.
I den anden fase blev DesignSprintet gennemført med en vekselvirkning mellem offsite og onsite procesaktiviteter. Det grundlæggende procesdesign blev bygget på Google Sprint metoden med tilpasninger til den konkrete kontekst hos Combitherm. Processen gennemløb processen fra forståelse og definering af kundebehov og kundecase, idéudvikling og fastlæggelse af de 3 højtprioriterede designforslag i forhold til foruddefinerede vurderingskriterier. Herefter blev de 3 designforslag fabrikeret i produktionen og pitchet til den øverste ledelse.
Den tredje fase efter DesignSprintet blev der arbejdet videre med de 3 designforslag inkl. kundevalidering og ét forslag blev udvalg til videreudvikling sideløbende med at Business Casen blev udarbejdet.
Combitherms Designsprint var en målrettet og faciliteret proces med involvering af de rette interne stakeholders samt eksterne teknologispecialister som på kort tid formåede at lavet 3 simple early-prototype versioner i form af pretotypes, der demonstrede, hvorledes de hver især løste det fastlagt kundebehov.
Designsprintet har givet en intern kompetenceudvikling og Combitherm fik en ny og velfungerede arbejdsproces til at skabe og validere deres nye forretnings- eller produktidéer på, som minimere udviklingsomkostningerne og sætter fokus på fail fast to learn fast. En arbejdsproces der passer glimrende i en driftsfokuseret virksomhed med få, dedikerede ressourcer til produktudvikling.
I det videre arbejde med at videreudvikle det udvalgte produktforslag blev en af prototyperne yderligere konkretiseret, opskaleret i fysisk størrelse til en funktionsdygtig prototype, der blev brugt til kundedemonstration og kundefeedback for at kunne kalkulere Business Casen.
Over 3000 mennesker abonnerer på vores nyhedsbrev, hvor de modtager værktøjer, artikler og en række andre værdifulde ressourcer inden for innovation.
Hvor og hvordan starter man en innovationsrejse? Hvad puster liv i innovationen? Hvordan vedligeholdes den? Hvordan lykkedes vi med
Banegårdsgade 2
8700 Horsens
Danmark
CVR 35071008
+45 70 20 34 36
info@innohow.dk
Telefontid alle hverdage
fra kl. 09.00 – 16.00
Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev kan du downloade dette whitepaper helt gratis.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag gratis vores e-bog om idéudvikling og andet spændende information omkring innovation.
Vælg det rette Idea Management System eller Innovation Management Setup, der matcher Jeres organisation og ambitioner.
Få træning i innovationsmodeller og konkrete værktøjer, så jeres medarbejdere og ledere kan indfri jeres ambitioner for innovation.
Få styr på jeres beslutningsprocesser og -mandat, innovationsmidler og hvem internt og eksternt er drivkræfterne for innovation hos Jer.
Få styr på jeres værdier for innovation, hvem er kulturbærerne og hvilken adfærd I ønsker for at fremme innovation.
Få defineret jeres innovationsstrategi inklusiv de konktere tiltag, som over tid løfter jeres innovationsniveau til nye højder.